2016 aduce deznodământul celei de-a opta ediții sud-africane a celui mai dificil rally-raid din lume. „Africa Eco Race”, „Monaco Dakar” sau „The Real Race – pe urmele lui Thierry Sabine”, așa cum se prezintă pe site-ul oficial, competiția intră clar pe o listă extrem de scurtă a întrecerilor de la cumpăna dintre ani, începute în 2015 și încheiate în 2016, pe care regăsim nume precum turneul demonstrativ de tenis de la Abu Dhabi – Mubadala Tennis Championship sau Turneul celor patru trambuline – de la sărituri cu schiurile. Iar organizarea este gândită, pusă în practică și supervizată de Anthony, un tânăr de 25 de ani, mare pasionat al automobilismului, nimeni altul decât fiul Marianei Simionescu, membra unei generații de excepție a tenisului românesc, crescută la clubul sportiv Dinamo, alături de Virginia Ruzici și Florența Mihai. Jean Louis Schlesser, pilot de renume în motorsportul francez, lucrează cot la cot cu fiul său, Anthony Schlesser.
5.978 km adună traseul Africa Eco Race, dintre care mai bine de jumătate (3.742 km) pe tărâm african – leagănul legendarului Dakar a cărui tradiție și esență a fost zdruncinată din temelii până la dezagregare în 2008, atunci când cursa anuală a fost anulată din cauza amenințărilor unor atacuri teroriste care au adus puternice semne de întrebare asupra viitorului celui mai dur rally-raid din lume. Născut dintr-un spirit de revoltă și nostalgie a senzațiilor, aromelor și culorilor sacrificate de Dakar-ul născut în 1978 (culmea, după ce un rider francez, Thierry Sabine, a rătăcit drumul în dunele deșertului african), o dată cu translatarea forțată din 2009, în Argentina, „Monaco Dakar” ajunge inevitabil la comparații cu întrecerea continuatoare oficială.
„În Maroc sunt cinci etape, în Mauritania sunt șase etape, iar în Senegal o etapă, înainte de Lac Rose, acolo unde era faimosul loc de întâlnire pentru mașini, atunci când termina raliul. Este o caravană de aproape 600 de persoane, care include motociclete, mașini și camioane. Și este spiritul ăsta de echipă, de familie, care nu mai există în Dakarul care se face în Argentina” Mariana Simionescu
Parcursul Africa Race este cu puțin sub 3,500 km mai scurt decât Dakar-ului sud-american și ușor decalat față de acesta, startul caravenei fiind dat pe 27 decembrie 2015, în statul-bijuterie al Pământului, Monte Carlo (față de 2 ianuarie – startul oficial al Rally Dakar). 500 de persoane și 225 de vehicule formează caravana ediției 2015 / 2016, iar contrastele nu ar fi putut fi mai mari: plecarea dintr-una dintre cele mai luxoase destinații europene, impregnate cu dichisul sărbătorilor de iarnă, spre Spania oferă timp pentru a contepla despărțirea și avansarea către auriul pe alocuri la fel de sclipitor al dunelor deșertului care l-au sedus pe Thierry Sabine. Legătura, făcută pe apă, apropie și spiritul aventurii, atât de caracteristic Dakar-ului.
Pal Anders, campionul categoriei moto în 2015, a deschis caravana pornită la amiază, la ora 14:00, din fața Monte Carlo Country Club. Un fel de ultim test de rulaj la doar 20 de grade, pentru norvegianul suit în șaua motocicletei KTM ce a primit, simbolic, numărul 100, în fruntea unei caravane animate, însuflețite, urmărite de zeci de obiective de filmat și de fotografiat, inclusiv dintr-un elicopter pilotat chiar de Jean Louis Schlesser – din pasiune dar și din dorința acerbă ca totul să meargă strună și de a lăsa cât mai puține lucruri la mâna hazardului.
Precum Dakar-ul gândit de Thierry Sabine, Dakar Monaco pleacă în Africa, ancorează în Maroc, unde își consumă cinci etape, continuă cu șase etape în Mauritania și gonește apoi spre Senegal, punctul terminus fiind Lac Rose, faimosul lac sărat roșu-liliachiu, locul de întâlnire pentru mașini, de la finalul raliului, din nou… atât de reprezentativ pentru Dakar.
Și toți cei aflați la cârma Africa Race respiră și inspiră Dakar: Jean Louis Schlesser a concurat în primul său Paris – Dakar în 1984, la 36 de ani, a devenit un obișnuit al cursei cinci ani mai târziu și apoi a pus bazele unei echipe proprii, câștigând de două ori competiția globală. Mariana Simionescu însăși a fost „infectată” de microbul Paris Dakar, fiind ea concurentă, în 1986, alături de Francoise Elby. Anthony a moștenit pasiunea pentru motorsport de la ambii părinți. Iar directorul Africa Race este René Metge, triplu câștigător al Paris – Dakar-ului.
„Mauritania este punctul forte al acestei ediții a opta. Bucla Akjoujt-Akjoujt. Sută la sută nisip, un parcurs nou-nouț, de 379 km. Participanții vor descoperi căi mitice. Iar plecarea, de aici, de la Monaco, din acest cadru excepțional, magic, din portul acesta atât de încărcat de istorie pentru motorsport – este un cadou frumos pentru concurenți”, René Metge
Așa arată traseul „Africa Eco Race” – un traseu în care organizatorii s-au dat peste cap pentru a îmbunătăți calitatea traseului, alegând în Maroc o rută mai puțin stâncoasă, plusând totodată în Mauritania. Foto: africarace.com
Cursa se termină pe 10 ianuarie, cu patru zile înaintea aniversării a 30 de ani de la moartea lui Thierry Sabine. Și cum caravana a sărbătorit în familie Revelionul, cu foie gras și șampanie în ton cu punctul de pornire în cursă, finalul va fi epic. O nouă sărbătoare. În numele lui Sabine. În numele Dakar-ului.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER